Hoppa till huvudinnehåll
Grön Flagg
Tornhagsskolan 7-9
Linköping
januari 2019 - mars 2020
Skrolla ner

HÅLLBARHET PÅ SCHEMAT MED GRÖN FLAGG

Grön Flagg är ett unikt lärandeprogram inom hållbar utveckling. Tillsammans med Sveriges skolor och förskolor omsätter vi kunskap till direkt handling.

Varje år hissar hundratals verksamheter i Sverige den Gröna Flaggan för att visa att en hållbar framtid börjar nu! Grön Flagg drivs av Håll Sverige Rent och ingår i det internationella nätverket Eco-Schools.

Tillsammans kan vi skapa en hållbar framtid – om vi agerar nu. Vi behöver ge lärare och elever i svenska skolor möjlighet att utveckla och omsätta sina kunskaper om hållbar utveckling, över flera ämnesområden.

På så vis skapas både förutsättningarna för långsiktig förändring – och viljan att göra skillnad.

1/4
Utvecklingsområde 1:

1. Vad kan vi göra för en hållbar livsstil?

Om utvecklingsområdet

Vad: Alla elever och personal arbetar tillsammans för att utforska frågan "Vad kan vi göra för en hållbar livsstil?" Varför: Det är vår "paraplyfråga" som hjälper oss att knyta ihop skolans ämnen och koppla arbetet till verkligheten. Hur: Kontinuerligt i enskilda ämnen såväl som ämnesövergripande arbeten i perioder. Vi ska arbeta med att undervisningen är verklighetsnära med meningsfulla frågeställningar och har flera perspektiv. Delaktighet och inflytande. Eleverna är delaktiga i lösningarna. Vi stöder på detta sätt elevers utveckling till att vara aktiva, kompetenta och självtänkande medborgare för ett hållbart samhälle. Hållbar utveckling: Den är självklar - tillsammans väver vi in de tre perspektiven.

Vad tar vi med oss?

Vi har lärt oss att bäst engagemang sker när eleverna inte bara formulerar mål, utan också får ta ansvar för att genomföra dem. Ett gott exempel på det är när  Hållbarhetsrådet 7-9 tog ett ansvar för genomföra en Clean-up, där de skapade arbetsgrupper med elever från olika åldrar och klasser samt delade in stadsdelarna nära skolan i olika  områden och tillsammans fick vi  ihop 271 kg  skräp på 1 timme. Detta bidrog till att alla dimensioner av hållbar utveckling aktualiserades. Ur det ekologiska perspektivet befriande vi naturen från skräp, men framförallt bidrog aktiviteten till att öka den sociala sammanhållningen och tryggheten mellan elever och lärare på skolan. 

Elever i rådet  menar att arbetet bidragit till att det är mer självklart vad hållbarhet är, och vad Hållbarhetsrådets funktion är. "Vi har bättre koll", som en elev uttrycker det. Ett en hållbarare livsstil på skolan är att vi dragit ner på pappersförbrukningen för att mer materiel hanteras digitalt, alltså att skolan kan prioritera annat, alltså ett ekonomiskt perspektiv. Vi har också tagit källsortering i bruk. 

Principen så här långt har varit att sträva efter att få representation från alla klasser men en lärdom vi tar med oss är att det är bättre att ta drivna, intresserade personer, och då kan det vara flera från en klass. Helt enkelt välja in de som bidrar med "action" :)

 

 

Vid cykelvägen var det inte så mycket skräp, men när vi kröp in under buskarna hittade vi massor!
Vilken fin gemenskap och samarbete det blev mellan elever som inte brukar träffas och umgås.
Vilken gemenskap det blev mellan elever som inte brukar träffas och umgås. Socialt perspektiv :)!
1/4
Utvecklingsområde 2:

Globala målen i alla ämnen

Om utvecklingsområdet

Vad: Vi vill öka medvetenheten om de globala målen genom att synliggöra dem i de frågeställningar vi arbetar med i ämnena. Varför: De globala målen hjälper oss att se helheten. Eleven ska utveckla förståelse för komplexiteten, kunna finna och analysera intressekonflikter och utveckla tilltro till att själv hitta lösningar. Hur: Vi vill att eleverna blir delaktiga och tillsammans med lärare utvecklar medvetenhet om vad de globala målen betyder för oss här lokalt på Tornhagsskolan. Delaktighet och inflytande: Hållbarhetsrådet får en aktiv roll att driva arbetet framåt. Hållbar utveckling: Oavsett ämne har vi alla ansvar för att väva in de tre dimensionerna av hållbarhet.

Vad tar vi med oss?

Hållbarhetsrådet menar att tidigare tänkte många att de globala målen handlar om att inte skräpa ner, men nu har de förstått  att det exempelvis också handlar om hälsa, t ex fysiskt och mental hälsa.

Andra har tänkt att hållbar utveckling och de globala målen enbart handlade om att stoppa klimatförändringarna. En del tänker bara på Greta Thunberg.  Idag finns en vidare förståelse. Hållbarhet är så mycket mer; rättvisa, jämställdhet och fred. 

Eftersom vi satt upp de globala målen i skolans samtliga rum påminns eleverna om dessa dagligen. Eleverna har uttryckt att de använder målen som ett analysverktyg i olika ämnen för att få in fler perspektiv  och vidga och fördjupa förståelsen.

Eleverna lyfter att lärarna nu mer öppnar upp för lösningar och eget tänkande, istället för att ge en dystopisk framtidsbild. Det är bra!

Så här långt har endast högstadiet haft ett systematisk hållbarhetsråd. En lärdom är att för att få ett bredare genomslag för skolans interna arbete med att omsätta de globala målen här på skolan har vi startat upp två nya Hållbarhetsråd, F-3 samt 4-6. Tanken är att alla råd ska samverka, och på det sättet skulle vi tillsammans kunna minska matsvinnet i matsalen till under hälften, långt innan år 2030! 

 

Hållbarhet är så mycket mer; rättvisa, jämställdhet och fred. Elev år 9
Globala målen hjälper mig att se helheten. Elev i år 9
Aldrig förr har vi legat så rätt i tiden med vår undervisning som nu. /Lärare 7-9
1/5
Utvecklingsområde 3:

Bästa världen

Om utvecklingsområdet

Vad: Vi vill tillsammans med det lokala energibolaget Tekniska verken och Kolmårdens djurpark möjliggöra ett lustfyllt och engagerat lärande så att elevernas handlingskompetens stärks i att bidra till en hållbar värld. Varför: Vi vill använda djuren som ingång till att se helheten. Hur: Vi börjar i det lokala här i Linköping, möter det globala i djurparken och agerar sedan genom att göra egna filmer för att påverka en målgrupp. Delaktighet och inflytande: Att utifrån sina kunskaper påverka olika aktörer för att som en kamel energieffektivisera. Vi kallar det att "kamelisera". Hållbar utveckling: Genom att gå från det lokala till det globala, och sedan till att agera!

Vad tar vi med oss?

Alla upplevde att årets samarbete med Tekniska verket och Kolmården har utvecklats. Vi har lärt oss att tydligare koppla ihop det lokala här i Linköping med det globala perspektivet i djurparken och med det egna agerande, handlingskompetensen, när vi efterarbetade hemma på skolan igen.

Det som sedan hände var att fler ämnen än SO, NO och svenska/SVA hakade på. Musiken använda Bästa världen - arbetet för att skapa musik som påverkar och bildar opinion för en hållbar livsstil, som också är vår övergripande frågeställning. Lärdomen vi tar med är att inte vara rädda för att  låta engagemanget blomma ut. 

Filmerna och musiken blev så bra!  

Vi kunde knyta ihop lokalt, globalt med att på agera och påverka. Positivt och lustfyllt. /Lärare
1/2

Mål kopplade till vår resa

Ur Läroplanen

Skolans värdegrund och uppdrag
Följande övergripande perspektiv och/eller förhållningssätt inkluderas i vårt Grön Flagg-arbete:
Normer och värden
Skolans mål är att varje elev
Kunskaper
Det är skolans ansvar att varje elev

Mål kopplade till vår resa

Globala målen för hållbar utveckling

Vi blev Grön Flagg-certifierade den
18 mars 2020

Vi blev Grön Flagg-certifierade den
18 mars 2020

Nu fortsätter resan mot nya mål, tillsammans med miljontals barn, unga och pedagoger runt om i världen.
Tornhagsskolan 7-9 | Linköping