Hoppa till huvudinnehåll
Grön Flagg
Natur- och miljöskolan
ÅMÅL
mars 2019 - juni 2019
Skrolla ner

HÅLLBARHET PÅ SCHEMAT MED GRÖN FLAGG

Grön Flagg är ett unikt lärandeprogram inom hållbar utveckling. Tillsammans med Sveriges skolor och förskolor omsätter vi kunskap till direkt handling.

Varje år hissar hundratals verksamheter i Sverige den Gröna Flaggan för att visa att en hållbar framtid börjar nu! Grön Flagg drivs av Håll Sverige Rent och ingår i det internationella nätverket Eco-Schools.

Tillsammans kan vi skapa en hållbar framtid – om vi agerar nu. Vi behöver ge lärare och elever i svenska skolor möjlighet att utveckla och omsätta sina kunskaper om hållbar utveckling, över flera ämnesområden.

På så vis skapas både förutsättningarna för långsiktig förändring – och viljan att göra skillnad.

1/4
Utvecklingsområde 1:

Ökad rörelse under skoldagen

Om utvecklingsområdet

Vi på Natur och miljöskolan i Åmål har under detta läsår haft miljömålet hälsa och livsstil. Det innebär att skolan ska försöka bli mer aktiva och lära oss mer om nyttig kost.  

Detta gör vi genom ett gäng utav olika projekt, ett projekt vi håller på med är Skolklassikern, under ett läsår så ska vi: åka 90 kilometer längdskidor, simma tre kilometer, cykla 300 kilometer och springa 30 kilometer. Detta projekt gör vi enskilt i klasserna, vi gör en skolklassiker för att våra miljömål på skolan är: hälsa och livsstil. 

På lektionerna försöker vi röra oss mycket för att vi ska få en bra hälsa och ökad koncentration, de här rörelsemomenten kallar vi för “Brain Breaks”. Vi har även något som vi kallar för fredagsfys där en av gymplärarna visar rörelse tillsammans med musik. 

Vad tar vi med oss?

Det är bra att schemalägga rörelseaktiviteten under skoldagen. 

Det har blivit en naturlig del av skoldagen. 

Det kan vara bra att någon har ett övergripande ansvar för att förmedla övningar. 
Det har bidragit till en bra "klassgemenskap" och "skolgemenskap"

Fredagsfysen är väldigt roligt. Det är kul att vi elever får vara med och "hålla" i aktiviteten.
Skolklassikerna var bra för att hela klassen hjälptes åt att samla kilometer.
"Brain breaks" är bra! Det gör att det blir lättare att jobba koncentrerat längre pass.
1/4
Utvecklingsområde 2:

Fixa skolgården

Om utvecklingsområdet

Under två förmiddagar hjälptes vi åldersblandat åt att städa och fixa på skolgården. På hösten var det förskoleklassen, 3an och 6an som i blandade grupper städade, lagade, fixade och rensade på skolgården. På våren var det 1an, 2an, 4an och 5an som på samma sätt rensade, planterade och ordnade. Eleverna berättar vad som behöver lagas, fixas och får ge förslag om något ska byggas eller ordnas.

Vi har pratat om vikten av att ha det fint och trevligt runt sig för att man ska må bra och trivas. Vi tror att detta bidrar till ökad trivsel och att eleverna blir mer aktsamma om gemensamma saker om de är involverade och engagerade. Detta leder till en hållbar utveckling.

Vad tar vi med oss?

Arbetsuppgifterna tog slut olika fort.
Det skulle vara bra med fler arbetsuppgifter.
Det blev lite för många barn på vissa uppgifter. 
 

Det kan vara bra att ha återkommande uppgifter.
Viktigt med planering, på våren föll det bort många dagar som gjorde det svårare att hinna med förberedelser. 
Vi tycker att det kan vara bättre att ha tre dagar då man fixar skolgården. En dag på hösten och två dagar på våren. 

Det blev fint!
Det luktade inte så gott i komposten, men det blev fint efter åt.
1/4
Utvecklingsområde 3:

Hälsosam mat

Om utvecklingsområdet

Vi anordna en mellanmålsprovning, för att inspirera barnen att äta nyttigt. Klasserna gjorde ett mellanmål som alla fick smaka på. Det bjöds på, fruktsallad, grönsaker och dip, fruktspett, isglass av melon, mellanmålsbars, blåbärsmoothie med spenat och fröknäcke. Detta blev mycket uppskatta av alla. 

Årskurs 4-6 har även jobbat med ett övergripande projekt om hälsa och livsstil på elevensval. Eleverna jobba i grupper och utgår från frågor som de själva har skrivit. De har en muntlig redovisning för de yngre barnen  och för varandra vad de har kommit fram till.

Vad tar vi med oss?

Vi skulle kunna ha ett system för att se vilka klasser som hade varit på de olika stationerna. 

Vi hade inte tid att göra receptsamlingen.

Vi vill gärna försöka göra något liknande nästa läsår till exempel frukost. 

Det var bra att miljörådet hade bestämt vad varje klass skulle göra för mellanmål. 
Eleverna fick inspiration till nya mellanmål och upptäckte "gamla" mellanmål igen.

 

Det var kul att göra vårat mellanmål för att man fick bra förslag på andra nyttiga saker.
Det var gott, dip och grönsaker var godast.
Vi lärde oss att äta hälsosamt och nyttig kost och att lösa problem.
1/2

Mål kopplade till vår resa

Ur Läroplanen

Skolans värdegrund och uppdrag
Följande övergripande perspektiv och/eller förhållningssätt inkluderas i vårt Grön Flagg-arbete:
Kunskaper
Det är skolans ansvar att varje elev

Mål kopplade till vår resa

Globala målen för hållbar utveckling

Vi blev Grön Flagg-certifierade den
27 juni 2019

Vi blev Grön Flagg-certifierade den
27 juni 2019

Nu fortsätter resan mot nya mål, tillsammans med miljontals barn, unga och pedagoger runt om i världen.
Natur- och miljöskolan | ÅMÅL